NFL.cz > Novinky a aktuality Velikost textu

Zebra okienko - Week 11

sobota 23. listopadu 2019, 20:10 Tém na tento týždeň máme požehnane. Až 4 podnety z diskusie, navyše Myles Garrett, ktorý si zmienku v článku vyslovene vypýtal.

Zebra okienko - Week 11

TD alebo INT?

Začneme na ihrisku Eagles, ktorí hostili druhý najlepší tím AFC. V prvom polčase to pre domácich vyzeralo nádejne, najmä potom ako skórovali TD a išli do vedenia 10:0. Nešlo to však bez pomoci od review pretože rozhodcovia najprv zahlásili interception. Šírili sa všelijaké nepresné definície pravidiel, prečo to má byť touchdown, vrátane komentáru na Sport 2, ale to žiaľ iba zneprehľadní chápanie pravidiel bežnými fanúšikmi, čo môže viesť k nedorozumeniam v budúcnosti. Takže si to uveďme na pravú mieru.

Catch Rule sa síce minulú sezónu zmenilo, stále však platí, že na to, aby hra skončila pasovým touchdownom, musí dôjsť ku skompletizovaniu prihrávky. To, či sa jedná o kompletnú prihrávku sa posudzuje rovnako v každej časti ihriska vrátane oboch koncových zón.

Pravidlo hovorí jasne (pravidlo 8, sekcia 1, článok 3). Splnené musia byť 3 podmienky. Hráč musí bezpečne držať loptu, obe nohy alebo iná časť tela vo vnútri ihriska, a vykonať ďalší futbalový úkon (alebo držať loptu dosť dlho, aby ho mohol vykonať). Už neplatí, že hráč musí udržať loptu počas celého pádu na zem.

V žiadnom prípade neplatí, že TD to je v momente, ako lopta vošla do endzóny. TE domácich Goedert zachytil prihrávku tesne pred hranicou endzóny, druhý krok urobil v jej vnútri. Už vtedy padal na zem a loptu držal ešte potom ako spadol na chrbát. Celkom jednoznačne sa teda jednalo o kompletnú prihrávku, zahral totiž ten časový element z pravidla. Jediné, čo by sa dalo spochybniť je, či mal celý čas loptu pod kontrolou, pretože nebola celý čas v dohľade kamier, ale myslim, že rozhodli správne.

Ak by ale platili staré pravidlá, bola by to interception. Loptu totiž neudržal počas celého procesu pádu na zem, a keďže sa bez dotyku zeme ocitla v rukách obrancu Patriots, nebola by iná možnosť, len potvrdiť turnover.

Forward Progress

Pre druhú situáciu ostaneme v zápase Patriots @ Eagles. TE Patriots LaCosse sa zachytil na polovici ihriska v tretej štvrtine sa stavu 17:10 loptu prihrávku a po zákroku Malcolma Jenkinsa lopta vypadla. Rozhodcovia však fumble a recovery so strany Eagles neuznali a na videu to vyzeralo veľmi tesne takže Eagles chceli challenge. Rozhodcovia im to ale neumožnili.

Na ihrisku totiž akciu prerušili kvôli zastaveniu forward progressu a to sa nedá challengeovať. Forward progress hráča s loptou je miesto, na ktorom jeho posun smerom do súperovej koncovej zóny skončil (pravidlo 3, sekcia 13, článok 1). Zároveň ak je hráč s loptou držaný alebo je mu inak znemožnené postupovať ďalej a forward progress je zastavený, hra sa končí (dead ball, pravidlo 7, sekcia 2, článok 1b). To je samozrejme na posúdení rozhodcu, ale ak sa rozhodne, že forward progress skončil a fúkne do píšťalky, fumble, ktorý nastane až potom, už neplatí.

Na môj vkus bola akcia takto prerušená príliš skoro, takže review by si situácia zaslúžila. Bolo to veľmi tesné a zrejme by to rozhodcovia aj tak neotočili.

Pass Interference Replay - znova

Čert nám bol dlžný túto možnosť challenge pass Interference. V Baltimore sa ešte za stavu 0:0 prihodila nemilá udalosť. Ďalší popis vynechám, stačí video.

Prirodzený pocit hovorí, že toto malo byť potrestané. Prečo to teda nebolo otočené cez review?

Definícia pass interference hovorí, že hráč musí významne (significantly) zabrániť alebo zmariť (hinders) súperovi príležitosť zachytiť loptu (pravidlo 8, sekcia 5, článok 1). Zároveň povolené je dotknúť sa hráča, ak mu tým nezabráni v pokuse zachytiť loptu (pravidlo 8, sekcia 5, článok 3d). Zároveň je zakázané hrať cez chrbát súpera pri snahe zahrať loptu alebo zachytiť súperovi ruku tak, že mu zabráni pokúsiť sa zachytiť loptu (pravidlo 8, sekcia 5, článok 2b,c).

Ja tam vidím veľmi tesnú obranu a veľa kontaktu, ale ten ako taký zakázaný nie je. Otázka je, ktorá časť pravidiel bola porušená. Ak by to bolo bez dotyku, mal by Hopkins výrazne lepšiu šancu loptu zachytiť? Rozhodca situáciu videl z blízka a rozhodol, že nie.

Znovu zopakujem viac krát spomenuté v minulých článkoch. Pass interference je penalta, ktorá závisí od posúdenia rozhodcu (referee judgement). Review nemôže zmeniť ako to rozhodca posúdil. Môže len napraviť prehliadnutý faul. Dôvody zase zopakujem nabudúce, alebo pozrite staršie články. A presne tu by som teda hľadal dôvod prečo to nebolo otočené. Jednoducho rozhodcovia na videu nevideli nič, čo by rozhodca prehliadol, a kontakty, ktoré rozhodca posúdil ako čisté aj keď možno na hrane, na otočenie nestačia.

Viete, že som fanúšik Ravens. Zároveň som veľkým obdivovateľom DeAndre Hopkinsa. Podľa mňa je to s prehľadom najlepší WR v lige. Môj názor na túto konkrétnu situáciu je teda celkom irelevantný kvôli možnej zaujatosti. Počas prenosu som zmenu rozhodnutia videl asi 50 na 50. Ak by rozhodcovia flag hodili, review by to neotočil na 100%.

Otázka DCC

Je možné aby zebry otočily call dle kostky na stadióně? V utkání Denveru zahlásili faul na centra při kopu. a apk jej odvolali až po urgenci Vikes dle kostky...

Nieje to možné. Čo sa mohlo stať je, že výber záberov kamier zo strany režiséra prenosu spôsobil, že to vyzeralo, ako keby rozhodnutie otočili podľa kocky. Rozhodcovia sa pravdepodobne dali dokopy a rozhodli na základe toho, čo videli kolektívne, že sa o penaltu jednať nemalo. Dôvod, pre ktorý to nie je možné, je zrejmý. Nemožno pripustiť ovplyvňovanie rozhodcov zámerným výberom záberov na kocke v prospech jedného tímu zo strany zaujatého režiséra na štadióne.

Onside kick

Ospravedlňujem sa nezapísal som si autora otázky.

Může si kicker chytit svůj vlastní onside kick? (Nejspíše ano BUF-MIA)   

Môže. Pravidlá nijako neobmedzujú, kto z hráčov kicking teamu môže loptu zachytiť. Hovorí iba o tom, že lopta musí najprv prejsť 10 yardov alebo sa jej najprv musí dotknúť hráč súpera (pravidlo 6, sekcia 1, článok 4c).

Myles Garrett Naposledy

Na diskusii sa tiež objavil odkaz na citáciu pravidla, ktoré hovorí, že ak hráč použije helmu ako zbraň proti súperovi, je to faul s trestom 15 yardov a automatické vylúčenie so zápasu (pravidlo 12, sekcia 2, článok 17). Tým pádom je trest za Garrettov prehrešok daný a dištanc na niekoľko zápasov by  dostať nemal. 

Ignorujú pritom fakt, že rulebook NFL riešia iba dianie na ihrisku počas zápasu. Okrem týchto pravidiel, však existuje aj NFL Personal Conduct Policy, ktorá okrem iného rieši konanie hráčov, ktoré poškodzuje rešpekt a podporu verejnosti voči NFL a tiež konanie, ktoré je nebezpečné. Garrett a ani Pouncey a vlastne nikto, kto bol kedy potrestaný pokutou alebo suspendáciou v zápasoch, nedostal trest podľa pravidiel hry. Dostali ho vďaka tomuto druhému dokumentu.

Poznámka: Autor nie je žiadny certifikovaný odborník na pravidlá NFL, ale baví ho čítať si jednotlivé odseky pravidiel. Ich interpretácia však môže byť nepresná, kvoli jazykovej bariére, preto uvádzam aj čísla článkov v pravidlách aby si pozorný čitateľ mohol overiť ich význam sám.

autor: František Debnár

PS: Otázky v komentároch sú samozrejme naďalej vítané, priam by som povedal, prosím o ne. Prosím ale, aby ste ich položili do diskusie k tomuto článku. Pri iných ich môžem prehliadnuť.

Komentáře ke článku (celkem 20)

167408 DCC napsal před 3 týdny:
Píšete málo a jste málo otravní. Podle NFL Memes, by si tady po každé výhře měl vtrhnout a psát, jak tu ligu vyhrajete.
Takhle se holt musíš smířit s tím, že musíte jednu z nejotravnějších pozic fanoušků NFL týmů přepustit, alespoň v ČR, něakomu jinému. 
😁😎
167407 Luc123 napsal před 3 týdny:
Musí proletět uvnitř, je to samozřejmě subjektivní, ale pokud poletí přímo nad tyčkou tak to FG nebo XP není. Chová se to stejně jako jiná situace , rozhodčí dají call a pokud je Chalenge tak musí být jasný důkaz takže když ta šiška rotuje a je to přesně nad tyčkou tak záleží jak to vidí ti sudí dole pod ypsylonkem. 
167406 12palcu napsal před 3 týdny:
Uz jsem tu jednou psal, zajímalo by mě jak je přesně popsána v pravidlech situace kdy míč po field goalu proletí nad jednou z tyček? V uplynulém kole Rams skórovali první body v zápase s Bears po takovém fg, Doktor při komentování tvrdil, že pokud to jde na vnitřní stranu tyčky, tak to rozhodčí posoudí spíše jako úspěšný field goal, před několika týdny při jiném zápase v podobné situaci zase tvrdil Dundáček něco jako (néé, že jemu bych zrovna věřil), že míč by měl být celýnm objemem ve vnitřku. Je to přesně popsáno v pravidlech nebo to je čistě v kompetenci rozhodčích a přezkoumává se případně to rozhodnutí dle vzorce all scoring are reviews???

Pro vkládání komentářů se, prosím, přihlaste kliknutím zde.


Představujeme:

Eli Manning

Eli Manning

Tým: Giants (#10)
Pozice: Quarterback
Draft v roce: 2003


Eli Manning se narodil do fotbalové rodiny. Jeho otec Archie strávil většinu své profesionální kariéry v týmu New Orleans. Dvakrát byl vybrán do Pro Bowlu, výraznějšího… Více informací o hráčovi

Víte, co je?

Pojem: Two - Point Conversion

Two-point conversion je po extra pointu druhá možnost pro tým, který zrovna skóroval touchdown, přidat další body Two - Point Conversion

Víte, co je?

Fanoušci s nejvíce body za prosinec 2019:

Ferry | off-line 55 bodů
#3 - Seattle | off-line 50 bodů
ado89 | off-line 50 bodů
jawor | off-line 50 bodů
gaučový odborník | off-line 4704×
formic | off-line 4377×
DebiQue | off-line 4248×
Ježour | on-line 4198×
PS4

Šéfredaktor na Twitteru:

Doktor na Twitteru:

PS4